Museum Willet-Holthuysen in Amsterdam is gevestigd in een dubbel herenhuis dat in 1687 werd gebouwd. Hier woonden tussen 1861 en 1895 het echtpaar Willet-Holthuysen. Hun leven is in dit museum het centrale punt.
In het museum zijn 18e en 19e eeuwse stijlkamers ingericht, zoals de balzaal, de tuinkamer en de eetkamer. De keuken en de bijkeuken in het souterrain geven een beeld van de dagelijkse werkzaamheden van het personeel. Aan de achterkant bevindt zich een symmetrische Franse stijltuin.
Museum Willet-Holthuysen wordt beheerd door het Amsterdam Museum. De stad Amsterdam presenteert, dankzij een legaat die ze na het overlijden van Louisa in 1895 ontvingen, in het museum de 19e eeuwse privéverzameling van Abraham Willet en Louisa Holthuysen.
Inhoudsopgave
Ligging
Museum Willet-Holthuysen is gevestigd aan de Herengracht 605 in Amsterdam.
Geschiedenis
Abraham Willet leefde van 1825 tot 1888. Hij groeide op in een rijk en kunstzinnig doktersmilieu. Naast Abraham bestond het gezin uit de ouders, broer Dirk en zussen Kee en Margot. Hij groeide op aan de Keizersgracht 522 in Amsterdam. Hier was ook de dokterspraktijk van zijn vader gevestigd. Zijn studie genoot hij in Leiden, hij studeerde rechten, maar brak zijn studie na het overlijden van zijn vader af. Hij ging kunst verzamelen. In 1861 trouwde hij met Louisa Holthuysen.
Abraham en Louisa gingen wonen aan de Herengracht 605 en lieten het pand inrichten naar de laatste Franse mode. Abraham was kunstliefhebber en hield van het culturele leven in Amsterdam. Op 63-jarige leeftijd overleed Abraham in 1888 aan een longziekte.
Louisa Holthuysen is geboren in 1824 en overleden in 1895. Haar vader, Pieter Gerard Holthuysen, was koopman in vensterglas en Engelse steenkool. Hij reisde graag en elk jaar maakte hij met zijn vrouw, hun enige dochter, het personeel en honden een reis. Het pand aan de Herengracht 605 werd in 1855 door Pieter Gerard Holthuysen gekocht. Na het overlijden van haar moeder in 1856 en haar vader twee jaar later, erfde Louisa het huis met de inboedel. Zij woonde hier tot aan haar trouwen in 1861 met haar huisdieren en gezelschapsdame.
Louisa hield van beeldende kunst, theater en literatuur. ’s Avonds bezocht ze met haar echtgenoot concerten, toneel- en operavoorstellingen.
Het echtpaar had geen kinderen. In 1895 overleed Louisa. Zij liet haar huis na aan de stad Amsterdam, onder de voorwaarde dat in het pand een museum gevestigd zou worden met de naam van haar en haar man.
Na het overlijden van Louisa liet zij dit huis, de inboedel en de kunstcollectie van Abraham na aan de gemeente Amsterdam. In 1896 opende het museum zijn deuren.
Museum Willet-Holthuysen
Het museum heeft 12 ruimtes, verdeeld over 3 verdiepingen, die u kunt bezoeken.
De keuken
In het souterrain van het huis bevindt zich aan de tuinkant, de keuken. Dit was het domein van het personeel. De keuken was het belangrijkste vertrek op deze verdieping. Hier werd gekookt, het koperwerk werd gepoetst en de afwas werd gedaan. De inrichting uit de tijd van Willet-Holthuysen bestaat niet meer. De keuken zoals u die nu ziet, is een reconstructie van een vroeg 19e eeuwse keuken. De verschillende onderdelen komen uit meerdere Amsterdamse woonhuizen. In de bijkeuken, om de hoek, werd het vuile werk, zoals het bereiden van vis, gedaan. B op de plattegrond.
Gang beletage
De gasten werden in de vestibule op de voornaamste verdieping welkom geheten door een knecht. U ziet hier twee houten banken. Deze zijn voorzien van de wapens van de familie Willet (drie klimmende leeuwen) en Holthuysen (drie houten huizen boven een winkelhaak en een ploeg). De gang werd in 1865 verandert. De wanddecoraties zijn gemaakt door de Franse schilder Paul Colin. C op de plattegrond.
De damessalon
De damessalon bevindt zich op de bel-etage. Het is de damessalon van Louisa Willet-Holthuysen. Zij erfde dit huis van haar ouders. In de damessalon werden visites ontvangen. De representatieve ruimte werd rond 1865 opnieuw ingericht. Ook deze ruimte is ingericht in de Lodewijk XVI-stijl in de kleuren helder geel en paars. De gasten werden tussen half drie en vijf uur ontvangen. Vaak duurde een visite niet langer dan twintig minuten. De schilderijen aan de wand komen uit de collectie van het echtpaar. Abraham hield van stillevens en Louisa hield van voorstellingen met bloemen en dieren. D op de plattegrond.
De balzaal
De balzaal is de grootste kamer van het huis. De balzaal ligt op de bel-etage. De ruimte werd in 1865 door het echtpaar Willet-Holthuysen als feestzaal ingericht. De balzaal werd niet alleen voor bals gebruikt, hier vonden ook muziekuitvoeringen en literaire avonden plaats. De inrichting van de balzaal is in de Lodewijk XVI-stijl. De kosten voor het interieurtextiel bedroeg 127.000 gulden (nu is dat € 540.000). E op de plattegrond.
De herenkamer
De herenkamer was de ontvangstkamer. Het is een blauwe kamer die in de tijd van de Willets groen was. Abraham Willet organiseerde in deze kamer kunstbeschouwingen voor verzamelaars. Hij toonde zijn vrienden zijn nieuwe collectieaanwinsten. Aan de grote tafel was plaats voor 18 heren. Vergeet niet als u in deze ruimte bent, het plafond te bekijken. Deze schildering dateert uit 1744 en is van schilder Jacob de Wit. Het plafond komt oorspronkelijk uit een ander huis aan de Herengracht. F op de plattegrond.
De eetkamer
De eetkamer werd in ook in 1865 opnieuw ingericht, net als de balzaal en de damessalon. De tafel is gedekt voor 6 personen. Het servies telt 275 delen, een deel hiervan is uitgestald in de eetkamer. Deze ruimte is niet geschikt om 24 gasten te ontvangen, daarvoor werd uitgeweken naar de herenkamer, waar een grotere eettafel stond. Het zilverwerk in het midden van de tafel bestaat uit twee kandelaars, twee opzetstukken en twee kastanje vazen. Het was in 1811 een huwelijkscadeau aan de ouders van Louisa. G op de plattegrond.
De tuinkamer
De tuinkamer is achthoekig. Dit was het lievelingsvertrek van Louisa Willet-Holthuysen. Deze kamer werd gebruikt als informele theesalon. Vergeet ook niet het plafond te bekijken. Hier is een oorspronkelijke plafondschildering gevonden. Het plafond en het interieurtextiel waren bedekt met een voorstelling van druiven, bladeren, vlinders en bloemen in de kleuren zachtgeel, groen en blauw. Op de twee schilderijen boven de deur ziet u Flora, godin van de lente (links) en Pomona, godin van de boomvruchten (rechts). In de knik van de tuin ziet twee 18e eeuwse beelden van deze godinnen. H op de plattegrond.
De tuin
U kunt het hele jaar door de mooie grachtentuin van het Museum Willet-Holthuysen bezoeken. Het is een 18e eeuwse stadstuin. De tuin is in Frans klassieke stijl aangelegd. De huidige aanleg is een reconstructie uit 1972, de oorspronkelijke tuin was kleiner omdat aan het eind vroeger het koetshuis en de stallen stonden. Vanuit de tuinkamer kunt u de tuin van bovenaf bekijken. I op de plattegrond.
De studeerkamer
In de studeerkamer bevindt zich een uitgebreide verzameling boeken van Abraham Willet. Hij trok zich in deze ruimte terug om een boek te lezen, een brief te schrijven of een biertje te drinken. U ziet twee grote boekenkasten met groene gordijnen in deze ruimte. De ligbank werd door Abraham Willet gebruikt om uit te rusten. De deur, rechts in de hoek, leidt naar een gangetje die deze studeerkamer verbindt met de zitkamer van Louisa aan de voorkant van het huis. J op de plattegrond.
Het verzamelaarskamertje
Het verzamelaarskamertje werd door Abraham Willet gebruikt om met zijn kunstvrienden kleine kunstvoorwerpen te bekijken, zoals penningen, beeldjes en glazen. De kamer is sober in Hollandse renaissancestijl ingericht met donker hout en glas-in-loodramen. De wanden zijn bedekt met rood velours met een patroon van zonnebloemen, die ook in de stoelen terugkomt. K op de plattegrond.
Het trappenhuis
Het trappenhuis kreeg rond 1740 zijn huidige uiterlijk toen Willem Gideon Deutz, het trappenhuis liet verbouwen. De toenmalige eigenaar van het pand bekleedde de wanden met kostbare marmeren platen en de trapleuning werd met verguld smeedijzer aangelegd. De drie witmarmeren beelden zijn speciaal voor het trappenhuis gemaakt. Het is het mythologische verhaal van het oordeel van Paris. Het trappenhuis is door de familie Willet zo gelaten en aangevuld met Deventer trap- en ganglopers uit de 19e eeuw. L op de plattegrond.
De slaapkamer
De meubels uit de slaapkamer zijn niet afkomstig van Abraham en Louisa. De oorspronkelijke inrichting werd in 1896 verkocht. Maar de opstelling en samenstelling komt overeen met de meubels die de familie Willet bezat. Uw aandacht wordt direct getrokken door het eikenhouten ledikant met bedhemel. Het is een lits-jumeaux. Het ledikant bestaat uit twee delen met halve hemels die tegen elkaar zijn gezet. De wastafel is bijpassend. In het blad is een gat voor de waskom. Hier was in de tijd van de Willets nog geen waterleiding, het warme water voor het bad werd door het personeel naar boven gebracht. Koud water werd uit het kastfonteintje op deze etage gehaald. M op de plattegrond.
De provisiekamer
De provisiekamer ligt op een tussenverdieping tussen de bel-etage en de etage met de privévertrekken. De provisiekamer werd gebruikt voor het opruimen van het chique serviesgoed en het zilverwerk. Hier werden ook stoven, inmaakpotten, kolenemmers en koperwerk bewaard. De vrouw des huizes had de leiding over het huishouden. Louisa beheerde de sleutels van de sleutels van de servieskasten met het dure porselein, zilvergoed en linnen. Alles werd nageteld voordat de kamer op slot ging. Als er iets ontbrak werd de verantwoordelijke dienstmeid op staande voet ontslagen. (Staat niet aangegeven op de plattegrond).
Het buitenhuis
Het buitenhuis werd in 1874 voor 40.000 gulden door Louisa gekocht. Deze villa staat in Le Vésinet, vlakbij Parijs. Het door architect François-Eugene Bardon ontworpen huis was van alle gemakken voorzien, zoals waterclosets en badkamers. De familie Willet verbleef hier vanaf juni tot in het najaar. Het personeel reisde vaak mee. De villa brandde in 1884 af. Alles ging verloren, gelukkig waren er geen mensenlevens te betreuren. Wel zijn 3 hondjes omgekomen in de brand. De Willets reisden na deze brand niet meer af naar Le Vésinet.
Praktische informatie
Overige informatie
- Op aanvraag worden er rondleidingen door Museum Willet-Holthuysen gegeven.
- Huisdieren zijn niet toegestaan in Museum Willet-Holthuysen. Geregistreerde hulphonden wel.
- Er is geen lift aanwezig in Museum Willet-Holthuysen.
- Bij de kassa krijgt u een gratis audiotour mee met informatie over het huis en de bewoners.
- Het maken van foto’s en video-opnames voor privédoeleinden is toegestaan.
Bereikbaarheid
- Metro:
lijn 51,53 en 54, uitstaphalte Waterlooplein. - Tram:
lijn 4 en 14, uitstaphalte Rembrandplein. - Auto:
vanaf de A10 ringweg neemt u de afslag S100 naar het centrum van Amsterdam. U kunt uw auto parkeren in de parkeergarages in het centrum van de stad of aan één van de grachten. De dichtstbijzijnde parkeergarage is Stadhuis/Muziektheater aan het Waterlooplein. Parkeren in Amsterdam is duur.
Openingstijden
Het museum is dagelijks geopend van 10.00-17.00 uur.
Entree
Volwassenen: € 12,50 per persoon.
Kinderen t/m 17 jaar: gratis.
Museumkaarthouders: gratis.
(Prijzen zijn van 2023).
Adres
Herengracht 605
1017 CE Amsterdam
Telefoon: 020 – 52 31 870
E-mail: info@willetholthuysen.nl
Website:
Bekijk ook: Foto’s van Museum Willet-Holthuysen in Amsterdam
Meer lezen over de bezienswaardigheden in Amsterdam
Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Amsterdam? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden: