Logo van JTravel.nl
Search
Close this search box.

Reisverslag Texel : dag 3 – dinsdag 30 augustus 2016

Dit is het reisverslag van dag 3 van mijn 6-daagse vakantie op Waddeneiland Texel. Ik houd u dag voor dag op de hoogte van mijn belevenissen tijdens deze vakantie op Texel.

Inhoudsopgave

Programma voor vandaag

Route: Vandaag een fietstocht via natuurgebied De Slufter naar de Vuurtoren van Texel en een bezoek aan De Cocksdorp.

Overnachting: Fletcher Hotel De Cooghen in De Koog. (Voor foto’s van het hotel, zie Foto’s van Fletcher Hotel De Cooghen).

Ochtend

Vanochtend ben ik weer vroeg wakker. De handdoeken zijn een goede oplossing voor het kussenprobleem. Gelukkig val ik nog wel weer in slaap. Het is 08.45 uur als ik op sta. Na het aankleden ga ik voor het ontbijt met lift naar beneden. Ik kies vanochtend voor een paar boterhammen met kaas en een lekkere vruchtenkwark met vers fruit. Ook een kop koffie gaat er deze ochtend goed in. Bij de hotelreceptie geef ik door dat ik vanavond om 19.00 uur wil dineren. Ik loop terug naar mijn kamer om mijn tanden te poetsen en spullen voor vandaag op te halen. De planning vandaag is de vuurtoren van De Cocksdorp en het dorp zelf. Eerst fiets ik naar de fietsenhandel om de huur van mijn fiets met een dag te verlengen en te betalen. Deze kan ik op nu op 2 september inleveren.

Ik stap op mijn fiets en rijd in de richting van De Cocksdorp en de vuurtoren. Ik volg een heel eind de weg waar ik zondag al een stuk heb gelopen. Op een gegeven moment staat een verkeersbord dat de route naar de vuurtoren naar links gaat. De route gaat door het natuurgebied De Duinen van Texel en de Slufter. Het is hier schitterend.

Natuurgebied De Slufter

Na 6 kilometer fietsen, zie ik aan de rechterkant een restaurant en aan de linkerkant de Sluftertrap. Ik neem hier een break en zet mijn fiets weg aan één van de vele fietsenrekken die hier staan (doen ze wel slim, én fietsenrekken én een restaurant voor degenen die hongerig en dorstig zijn geworden van het traplopen, fietsen en wandelen). Ik loop de vele treden van de Sluftertrap omhoog. Het is een steile en hoge trap. Eénmaal boven heb ik een schitterend uitzicht over het natuurgebied De Slufter met een rijke vegetatie en watervlaktes met vogels. Er bevindt zich hier een uitkijkpunt en rustbankjes en ook een trap naar beneden. En beneden kun je een eind wandelen door het gebied. Ik besluit, na even bij het uitkijkpunt boven te hebben genoten en bij gekomen te zijn van het naar boven lopen, om het natuurgebied in te lopen. Ik wil zien wat er aan het eind te zien is, want ik heb de indruk dat zich daar vogels bevinden. Het is een heel nat gebied en hoe verder ik richting zee loop hoe natter het gebied ook wordt. Ik moet zelfs een stukje omlopen omdat er een sloot loopt waar je niet makkelijk door kunt waden. Je moet echt uitkijken waar je loopt. Ik kan op een gegeven moment ook niet verder. Dit is een rustgebied. De vogels die ik in de verte zie, zijn hoofdzakelijk meeuwen en scholeksters. Echt goed zien doe ik het niet, maar ik gebruik mijn fotocamera als verrekijker. Het is een schitterend gebied.

Er zijn veel mensen die net als ik met de fiets komen en hier een break houden. Niet iedereen maakt de wandeling door het gebied. Helaas kan ik niet dichterbij bij de vogels komen. Waarschijnlijk lukt dit met een huifkartocht of met een vogelexcursie beter dan zoals ik het nu doe, nl. op eigen houtje het gebied in gaan. In de verte is de vuurtoren van De Cocksdorp te zien. Ik loop door het gebied terug en via de steile trap loop ik weer naar boven. Boven geniet ik nog een poosje van het schitterende uitzicht. Weer beneden aangekomen, loop ik naar het restaurant voor een kop koffie en een punt appeltaart. Deze koffie en appeltaart zijn best duur, maar ze kunnen hier alles vragen, want er is niets in de buurt en bezoekers willen na een wandeling in De Slufter ook wel wat drinken en/of eten.

Fietstocht naar de Vuurtoren

Ik loop terug naar mijn fiets en fiets in de richting van De Cocksdorp. Er zijn veel fietsers onderweg. Het is ideaal fietsweer, een lekker zonnetje en bijna geen wind. Het gebied waar ik door heen fiets is geaccidenteerd en het gaat heuvel op, heuvel af. Dit duurt tot aan de vuurtoren, sommige stukken zijn best steil. De weg naar de vuurtoren is helemaal steil, maar ik kan wel alles fietsen, maar er zijn genoeg mensen die van de fiets af stappen om het laatste stukje naar boven te lopen. Ik stal mijn fiets bij een restaurant tegenover de vuurtoren. Ik neem een kleine break bij mijn fiets waar ik op het bagagerek ga zitten om even uit te rusten en wat water te drinken. Ik heb zoals ik heel vaak doe een fles water in mijn rugzak.

Vuurtoren bij De Cocksdorp

Ik ben op het noordelijkste puntje van Texel, verder kan ik niet. Via de steile weg loop ik naar de vuurtoren. Het is een schitterend gebied. Ik wil naar het topje van de vuurtoren. Via een smal pad loop ik naar de ingang van de vuurtoren. Eerst loop ik er eens omheen en dan pas zie je de hoogte van de vuurtoren. Om helemaal boven te komen moeten 153 treden geklommen worden via een steile trap. Deze trap is eng. Op de eerste etage betaal ik de entree. Ik klim verder naar boven. Eenmaal boven heb ik een fantastisch uitzicht. In de verte is de ferry naar buureiland Vlieland te zien en je kijkt uit over zee en Texel. Als ik boven uitgekeken ben, ga ik via de enge trap weer naar beneden. Ik maak buiten nog een paar foto’s en loop dan naar het strand. Ik loop een klein stukje over het strand, maar zorg er voor dat ik mijn schoenen niet vol zand krijg. Hier kan vanwege de stroming niet gezwommen worden.

De vuurtoren van De Cocksdorp
Het strand bij de vuurtoren van De Cocksdorp

De Cocksdorp

Als ik hier uitgekeken ben, loop ik terug naar mijn fiets. Ik wil het dorp De Cocksdorp bezoeken. Ik had verwacht dat de vuurtoren dichtbij het dorp ligt, maar het is nog best een eindje fietsen. Langs de grote weg borden volgend, fiets ik naar De Cocksdorp. Ik denk dat je ook anders had kunnen fietsen, maar die weg was, in mijn ogen, onduidelijk aangegeven. Maar ik ben in De Cocksdorp. Ik fiets naar het centrum. Hier eet ik op een bankje in de zon, een paar broodjes en intussen voer ik een paar mussen een andere boterham die ik niet opeet. Het is of de vogels voeren of brood in de vuilnisbak gooien. Dan geef ik dat liever aan de vogels. Naast het bankje waar ik zit, staat een leuk beeld van omgekeerde laarzen en ook is er een waterpomp die ik gebruik om mijn handen schoon te maken en om mijn waterfles met vers en koud water bij te vullen. Ik loop een rondje door het centrum van De Cocksdorp. Het is niet groot. Bij de katholieke kerk neem ik een kijkje in de kerk en bekijk de iconen.

Een icoon in de kerk van De Cocksdorp

Als ik weer buiten sta, loop ik naar de overkant. Hier bevindt zich een souvenirwinkel waar ik een paar souvenirs koop. Wat opvalt, is dat er geen kaartjes van alleen De Cocksdorp of andere dorpen zijn maar alle plaatsen op één kaartje. Niet ver van de kerk is een Plus Supermarkt gevestigd. Hier koop ik een paar druiven en een flesje cassis, want ik heb even genoeg van water. Op het bankje in de zon geniet ik van mij druiven en cassis.

Terugreis naar De Koog

Via de Postweg fiets ik terug naar De Koog. Bij een kruising, staat een bord met De Koog rechtsaf of rechtdoor. Ik ga rechtsaf en kom recht tegenover de Sluftertrap uit. Ik fiets door naar het hotel, want ik ben moe. Om 15.45 uur ben ik terug in mijn hotelkamer, waar ik wat ga rusten. Later ruim ik mijn spullen op en douche ik me, want ik voel me warm en vies. Ook schrijf ik dit reisverslag.

De Koog

Het is inmiddels 17.30 uur. Ik loop nog even naar buiten, het is mooi weer. Ik loop de winkelstraat door, maar alle winkels sluiten al. Ik vind dat heel vreemd, in een toeristendorp als De Koog met zoveel toeristenwinkels sluiten alle winkels met uitzondering van de supermarkten en natuurlijk de restaurants stipt om 18.00 uur. Ik neem een kijkje bij het strand. De zon geeft een mooi gezicht zo laag op het water.

De zee bij de Koog

In het dorp is het druk met mensen, die op zoek zijn naar een plekje om te eten. Ik check een paar prijzen bij de verschillende restaurants, maar ik vind het hier niet goedkoop. Om 18.40 uur ben ik terug op mijn kamer om me een beetje op te frissen, want ik heb het een beetje warm gekregen van het bergje op lopen naar het strand en terug.

Diner in Fletcher Hotel De Cooghen in De Koog

Voor het diner ga ik naar het hotelrestaurant. Het is rustig vandaag. In totaal zit ik met elf anderen in het restaurant. Als amuse is er vanavond buikspek met friseesla, radijs en soort deeg. Ik kies deze keer voor een voorgerecht waar ik voor bij moet betalen, ik heb geen zin in soep. Het voorgerecht is zalm dat behandeld is met zeezout en citroen, zo wordt mij, als het geserveerd wordt, verteld. Ook liggen er Hollandse garnalen, kreeft en avocadosaus en huisgemaakte picallysaus op het bord bij het voorgerecht. Als hoofdgerecht kies ik voor biefstuk met rösti, groene groenten en rozemarijnmayonaise. Het is weer erg lekker en veel allemaal. Ik heb alleen de groene asperges laten staan, die liggen opnieuw bij het hoofdgerecht. Ik heb geen extra frieten genomen, zoals de eerste avond wel het geval was. Het eten is weer heerlijk. Als toetje kies ik deze avond voor een dame blanche met ijs, slagroom, verse aardbeien en bessen en warme chocoladesaus. Voor foto’s van dit diner op mijn derde avond op Texel, zie foto’s diner op de derde avond.

Na het diner loop ik terug naar mijn kamer. Hier kijk ik het laatste stukje van het NOS Journaal van 20.00 uur en een paar andere televisieprogramma’s. Tijdens de uitzendingen ik dit reisverslag. Om 22.25 uur gaat het licht uit.

Het weer

zonnigzonnig en ± 24° C

Meer lezen over Texel

Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Texel? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden:

Bewaar op Pinterest

Op dag 3 van mijn verblijf op Texel wandel ik in natuurgebied De Slufter, beklim ik de vuurtoren van De Cocksdorp en fiets door naar De Cocksdorp voor een wandeling door het dorp. Alles over de derde dag van mijn verblijf op Texel lees je hier. Lees je mee? #texel #nederland #reisverslag #vuurtorendecocksdorp #vuurtoren #deslufter #decocksdorp #jtravel #jtravelblog

Over JTravel

Author picture

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Ik neem u mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef u reisinspiratie en handige reistips. Gaat u mee op pad?

Deel dit artikel

Handige links

voor het plannen van uw reis

Om u mijn reistips gratis te kunnen blijven geven, kunt u mij helpen. Ik werk samen met verschillende organisaties. Als u via één van de onderstaande links iets boekt of koopt, ontvang ik een klein percentage van uw aankoopbedrag. Ik kan deze website op deze manier in de lucht houden en de kosten die ik maak voor het maken van deze website dekken en u van de gratis informatie voorzien. Het boeken via één van deze links kost u niets extra’s. Het helpt mij om met dit kleine beetje geld u te voorzien van informatie. Voor ons beiden is het een win-win situatie: ik verwijs u door naar leuke en handige reisproducten en u helpt mij, JTravel, met uw aankoop. Bij voorbaat dank. Meer handige links vindt u in het artikel Links naar andere websites.

Dit artikel bevat affiliate links. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik u in het artikel Disclaimer.

Vindt u mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat u kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites. Buy me a coffee

Deel dit artikel

Jaquelien

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.

Ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *