Logo van JTravel.nl
Search
Close this search box.

Reisverslag Texel : dag 1 – donderdag 6 juli 2017

Dit is het reisverslag van dag 1 van mijn 10-daagse vakantie op Waddeneiland Texel. Ik houd u dag voor dag op de hoogte van mijn belevenissen tijdens deze vakantie op Texel.

Inhoudsopgave

Programma voor vandaag

Route: Vandaag vertrek naar Texel met het openbaar vervoer, inchecken in het hotel, huurfiets ophalen en een bezoek aan het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora in De Koog.
Overnachting: Hotel Beatrix in De Koog. (Voor foto’s van het hotel, zie Foto’s Hotel Beatrix).

Ochtend

Vanochtend ben ik al op tijd wakker, gisteren had ik de wekker op de tablet gezet om 08.30 uur, maar dat is niet nodig. Ik ben al om 06.00 uur wakker en daarna heb ik niet meer geslapen. Ik ben dan ook niet uitgerust als ik om 08.00 uur opsta. Ik kan toch niet meer slapen, dan kan er beter uit gaan en het verder rustig aan doen tot 09.25 uur als het tijd is om de bus te nemen. Ik kleed me aan en maak me op. Ik maak daarna een begin met dit reisverslag en check mijn e-mail. Om 08.50 uur ben ik zo ver dat ik rustig kan zitten. Ik neem de tijd voor mijn ontbijt die bestaat uit een kop nespresso koffie en een paar crackers met kaas. Ook de lunch zal straks bestaan uit crackers met kaas. Ik kijk een deel van het NOS-journaal maar niet lang. Ik moet nog een paar dingen doen en de laatste spullen in de koffer en rugzak.

Onderweg naar Den Helder

Het is tijd om naar de bus te lopen. De bus zal om 09.35 uur vertrekken. Ik moet een poosje wachten, want ik ben en te vroeg en de bus is 2 minuten te laat. De busrit gaat voorspoedig. Ik haal de vertraagde trein naar Station Amsterdam Sloterdijk nog. Ik zal nu zeker op tijd op Station Amsterdam Sloterdijk arriveren. Na een treinrit ben ik om 10.15 uur op Station Amsterdam Sloterdijk. Met de lift zoef ik naar beneden naar spoor 4. Het duurt nog ruim 20 minuten voor de trein naar Den Helder zal vertrekken. Zittend op een bankje drink ik mijn meegebrachte flesje cola op en maak een paar aantekeningen voor dit verslag. Het is tijd om naar de voorkant van het perron te lopen. Want ik weet dat ik dan in Den Helder niet het hele perron over hoef te lopen. De trein is op tijd, gelukkig. Via Zaandam, Castricum, Heiloo, Alkmaar, Alkmaar Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Den Helder Zuid zal de trein naar Den Helder rijden. De verwachte aankomsttijd in Den Helder is 11.56 uur. Als ik rustig in de trein zit, schrijf ik verder aan dit reisverslag. Het is in het deel waar ik zit niet zo druk. De rest van de treinreis breng ik lezend door. Om 11.56 uur ben ik Den Helder. Ik check uit met mijn OV chipkaart. Het kantoortje voor de verkoop van de kaartjes voor de Texelhopper is open. Ik koop een kaartje van € 3,–. De bus staat er al maar de chauffeur mist nog. Al wachtend hoor ik dat het in Den Helder niet meer nodig is om met OV chipkaart of een los kaartje te reizen. De busdienst van het station naar de veerhaven is een gratis busdienst geworden. Het is niet druk in de bus.

Overtocht naar Texel

Mijn bootticket heb ik thuis al gekocht. Daardoor kan ik bij aankomst in de haven zo via controlepoortjes de boot oplopen. Het is de Texelstroom waar ik dit keer de oversteek mee maak. Alle tijden kloppen en om 12.30 uur vertrekt de boot. Ik zit op het voorsteven, best frisjes in de wind en in de schaduw. De boottocht duurt maar 20 minuten. In de verte is de kerk van Den Hoorn te zien. Het is op een gegeven moment druk met zilvermeeuwen en kokmeeuwen, want er zijn mensen die brood aan ze voeren. Ik begin aan boord met fotograferen van de meeuwen en de overtocht. De overtocht gaat voorspoedig en ik loop na het aanmeren in de haven van Texel rustig naar beneden.

Meeuwen onderweg op de boot naar Texel
De haven van Texel vanaf de boot

Bekijk ook: Foto’s van onderweg

Busrit naar het hotel

Ik zie de bussen al staan. Het wordt druk in de bus. Ik kan gelukkig wel zitten maar wel achteruit, waardoor ik niet goed zie waar ik me bevind. Via een sightseeing Den Burg kom ik aan bij de bushalte waar ik eruit moet: de Dorpsstraat in De Koog. Ik vind het hotel snel.

Hotel Beatrix in De Koog

In het hotel word ik door de eigenaresse, mevrouw Ria v.d. Stikke, ontvangen. Ik pin het bedrag voor het verblijf inclusief ontbijt en ontvang de wificode (ook niet onbelangrijk). Daarnaast laat ze me zien waar tussen 09.00 en 10.00 uur ’s ochtends het ontbijt is. Ik krijg een setje sleutels, waarvan één voor mijn kamer, één voor de voordeur, één voor het fietsenhok, dat zich achter de appartementen aan de overkant naast de vuilcontainers bevindt en één sleutel is voor de kluis in de linnenkast in de kamer. Ik heb kamer 12. Met een trap moet ik naar boven en dan einde gang aan de rechterkant. In de kamer staan twee bedden, in de hoek staat een meubel met televisie. Daarnaast is er klein koelkastje waarvan ik direct de stekker van in het stopcontact stop. Er staan twee stoelen en er tussenin een lage tafel met waterkoker en glaswerk met thee en koffie. Er is een linnenkast waar ik later mijn kleding in leg. Beide bedden hebben geen nachtkastje maar een plankje waar wat opgelegd kan worden. Ik heb een kamer met een balkon met een tafeltje en twee stoelen. Er is een douche met douchecabine, wasbak en toilet. Het is een standaardkamer, maar voldoende. Er zijn genoeg stopcontacten, dat bekijk ik direct. Ik maak foto’s voor ik alles in gebruik neem.

Mijn kamer in Hotel Beatrix in De Koog - Texel

Fiets ophalen

Ik fris me op en loop dan buiten naar de fietsverhuurder Fietsinn op de Nikadel, waar mijn fiets voor de komende tien dagen klaar zal staan. Deze heb ik thuis al gereserveerd. Als ik bij het fietsverhuurbedrijf aankom, staat de fiets inderdaad al klaar. Het zadel staat te hoog, die moet lager gezet worden. Ik krijg een handige kaart van Texel mee.

Als ik mijn fiets in ontvangst genomen heb, fiets ik naar de overkant, naar de Jumbo supermarkt om een paar croissants en een flesje drinken te kopen. Eén croissant eet ik al fietsend over de Pontweg op.

Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora in De Koog

Ik ben onderweg naar het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora op de hoek van de Pontweg met de Californiëweg. Het is maar een klein stukje fietsen. De toegang tot het museum is een lange oprijlaan. Ik zet mijn fiets weg. Het is 14.45 uur als ik hier aankom. De entree bedraagt € 5,50. Van de medewerker krijg ik een beetje uitleg dat ik beste naar eerst naar nr. 14 op het kaartje kan gaan en dan nr. 1-5. En vervolgens verder. Dat doe ik dan ook maar. Nr. 14 is nieuw dit jaar. Het is een oude Noorse visserskotter die hier op een duin opgesteld staat. Deze kotter is via een bospad en trap te bereiken. Vlakbij staat een bankje waar ik even rustig een croissant opeet en mijn net gekochte flesje drinken opdrink. Het is heel warm op dat moment.

De visserskotter op het duin van het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora in De Koog

Na het bekijken en fotograferen van de boot bekijk ik de tentoonstellingsruimte 1. Hier draait ook een film van één van de jutters die mooie verhalen heeft. Maar de film duurt een beetje lang. Ik zie dan ook niet de hele film. Heb er even geen geduld voor. Er is zoveel te zien wat allemaal gevonden is, de raarste dingen, ook van ladingen van gezonken en vergane schepen, je kan het zo gek niet bedenken, handschoenen, touwen, helmen, jassen, schoenen, reddingsboeien, speelgoed dat op het strand is achtergelaten, flessen, maar ook aangespoelde tv’s en computers. Er zijn boten te zien en een paar juttersfietsen. Ook het reddingswerk heeft een expositieruimte (nr. 5).

In het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora in De Koog

In ruimte nr. 3 is een expositie (te klein vond ik) met kunst uit Kenia gemaakt van gerecyclede teenslippers. De Kenianen noemen dit flipflops. Echt heel leuk om te zien, dat ze er veel kleurige beelden van dieren van maken die daar leven, zoals olifanten, giraffen, neushoorns, schildpadden. Je kan er ook een exemplaar in het winkeltje kopen, als ik dat zie, schrik ik van de prijzen, ik ga geen € 17,50 voor een heel klein olifantje betalen.

Flipflopkunst uit Kenia in het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora in De Koog

De toegangssteeg naar de toiletten is een muur met vele kleuren werkhelmen. Ik loop via de binnenplaats via de winkel naar ruimte 5 en dan door naar 10, 11 en 12 op het kaartje. De laatste drie zijn buiten. Hier is een kinderspeelplaats en er staan voorwerpen waarvan ik geen idee heb wat het is, en de beschrijving ontbreekt volledig, beetje jammer. Heel af en toe staat er iets bij maar dat is heel sporadisch. Hier in dit deel loopt helemaal niemand. Het is wel erg rustig hier.

Ik heb het dan wel gezien. Het is tijd voor vertrek. Ik maak nog een paar foto’s van het deel van de oprijlaan en het begin als je vanaf de Californiëweg het terrein oprijdt. Het begint op dat moment zacht te druppen, da’s niet de bedoeling. Aan de overkant staan heel veel schapen in een weiland. Ook lopen hier kieviten, scholeksters en een witte kwikstaart.

Schapen aan de Calaforniëweg buiten De Koog

Bekijk ook: Foto’s van onderweg

Ik besluit om niet door de bossen terug te fietsen, maar via de saaie Pontweg naar De Koog terug te gaan. Het drupt nog altijd en ik heb geen zin om met eventueel onweer in de bossen te fietsen.

Avond

Als ik in De Koog ben, doe ik een paar boodschappen bij de Lidl. Ik fiets terug naar het hotel. Mijn fiets stal ik in het fietsenhok aan de overkant bij de appartementen. Hier staan al meer fietsen.

Ik loop terug naar mijn kamer en daar kom ik de rest van de avond niet meer vanaf. Het regent buiten ook weer harder en het weer zal de rest van de avond ook instabiel blijven. Dan weer regen, dan weer even licht in de lucht. Ik ben moe, dat is de reden dat ik na een verkwikkende douche besluit om mijn twee resterende croissants nu op te eten. Mijn kleding leg ik in de kast. De rest van de avond besteed ik aan het typen van dit verslag, het opruimen van onderweg meegenomen folders en ik check mijn e-mail.

Om 22.00 uur ben ik eindelijk klaar met alles. Ik ga vanavond lekker vroeg slapen, want ik ben heel moe in mijn benen. De rest komt morgen wel.

Het weer

half bewolkthalf bewolkt; ± 21° C

Meer lezen over Texel

Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Texel? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden:

Bewaar op Pinterest

Op dag 1 van mijn verblijf op Texel reis ik per trein, boot en bus naar De Koog waar ik 10 dagen verblijf. 's Middags haal ik mijn huurfiets op en bezoek ik het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora in De Koog. Alles over de eerste dag van mijn verblijf op Texel lees je hier. Lees je mee? #texel #nederland #waddeneiland #reisverslag #jtravel #jtravelblog #dekoog #juttersmuseumflora

Over JTravel

Author picture

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Ik neem u mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef u reisinspiratie en handige reistips. Gaat u mee op pad?

Deel dit artikel

Handige links

voor het plannen van uw reis

Om u mijn reistips gratis te kunnen blijven geven, kunt u mij helpen. Ik werk samen met verschillende organisaties. Als u via één van de onderstaande links iets boekt of koopt, ontvang ik een klein percentage van uw aankoopbedrag. Ik kan deze website op deze manier in de lucht houden en de kosten die ik maak voor het maken van deze website dekken en u van de gratis informatie voorzien. Het boeken via één van deze links kost u niets extra’s. Het helpt mij om met dit kleine beetje geld u te voorzien van informatie. Voor ons beiden is het een win-win situatie: ik verwijs u door naar leuke en handige reisproducten en u helpt mij, JTravel, met uw aankoop. Bij voorbaat dank. Meer handige links vindt u in het artikel Links naar andere websites.

Dit artikel bevat affiliate links. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik u in het artikel Disclaimer.

Vindt u mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat u kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites. Buy me a coffee

Deel dit artikel

Jaquelien

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.

Ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *