Logo van JTravel.nl
Search
Close this search box.

Reisverslag Zuid-Afrika & Namibië : dag 15 – maandag 20 oktober 2014

Dit is het reisverslag van dag 15 van mijn 22-daagse groepsrondreis met NRV naar Zuid-Afrika & Namibië. Ik houd u dag voor dag op de hoogte van mijn belevenissen tijdens deze rondreis door Zuid-Afrika en Namibië.

Inhoudsopgave

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van NRV Holiday

Route: Swakopmund – Cape Cross – Skeleton Coast – Terrace Bay

Omschrijving: We laten Swakopmund achter ons om de ruige kustweg te vervolgen. We komen langs Henties Bay, Cape Cross waar een grote kolonie zeehonden ligt en Torra Bay. Deze kust wordt ook wel Skeleton Coast genoemd, en dankt zijn naam aan de talloze schepen die hier gestrand zijn tijdens hun poging de Kaap te ronden. We logeren hier vanavond in Terrace Bay.

Overnachting: Terrace Bay. In het artikel Foto’s van de hotels in Zuid-Afrika & Namibië ziet u meer foto’s van het hotel in Terrace Bay.

Ochtend

We vertrekken relatief laat omdat Karel pas vanaf 08.00 uur de permit kan regelen voor het bezoek aan het maanlandschap en de welwitschia. Ik sta om 07.00 uur op. Een half uur later zit ik aan het ontbijt. Het is een simpel ontbijt. Teug op de kamer sluit ik mijn koffer en maak ik me reisvaardig. Karel en Peter zijn inmiddels terug. De permit is geregeld. Het is 08.30 uur als we rijden. We zullen vandaag 359 kilometer afleggen naar Terrace Bay.

Maanlandschap en Welwitschia

We gaan op zoek naar de beroemde 1.500 jaar oude maanlandschap en welwitschia. We rijden nu wel de juiste route naar het maanlandschap. Eenmaal bij het maanlandschap aangekomen maken we twee fotostops. We kijken van boven op het maanlandschap. Veel is er niet te zien. Ik vind het tegenvallen, zeker gezien de moeite die we er voor moeten doen. Het is vanaf het maanlandschap nog 40 kilometer rijden voor we de welwitschia’s zijn.

Maanlandschap

Wilt u ook het Maanlandschap en de Welwitschia bezoeken, boek hier uw tour(s)

We maken nog een paar keer stop voor de welwitschia’s die langs de kant van de weg groeien. Er zijn in dit deel werkzaamheden in de uraniummijnen. De Chinezen zitten in dit gebied. Zo jammer van dit Nationale Park, want de Chinezen kijken niet naar natuurschoon maar naar de centen. We maken nog een tweede stop bij een welwitschia en onderweg zien we een jakhals en struisvogels. Dan zijn we bij de 1.500 jaar oude Welwitschia. Deze plant bevindt zich achter een hek. Je kunt via een loopbrug de plant bereiken om deze van bovenop fotograferen.

Welwitschia van 1.500 jaar oud

We rijden hetzelfde stuk terug en rijden dan via B2 en C34 wegen verder. We hebben weinig vertrouwen in het feit dat we vanavond op tijd in het hotel zijn. Als we uit het park rijden is het al 11.00 uur. We rijden langs een hele saaie kustweg naar Rockas Bay. Omdat het een saaie weg is, type ik mijn reisverslag van gisteren, er is buiten toch niet veel te zien.

Lunch

In Henties Bay gaan we eten bij Nampie, een leuk eettentje in het winkelcentrum van Henties Bay. Het winkelcentrum is geen groot winkelcentrum en alles ziet er gesloten uit. Als lunch kies ik dit keer een sandwich ham-kaas. De bediening is snel voor de verandering. Peter heeft intussen getankt en Karel is volgens ons snel naar de kapper geweest. We hebben nog even tijd om naar de Spar te gaan om wat inkopen te doen. Ik koop wat zoutjes voor onderweg, want ik heb de indruk dat we een heel saai stuk zonder een mogelijkheid om nog iets te kopen onderweg voor de boeg hebben.

Busrit naar Cape Cross

Zoals al gedacht rijden we langs een hele saaie weg. Het is nog 237 kilometer rijden. Voor zessen moeten we binnen de poorten van Skeleton Coast National Park zijn, want dan gaat de poort dicht van dit nationale park. Het opladen van batterijen voor fotocamera’s of tablets moet vanavond voor 22.00 uur gebeuren want daarna is er waarschijnlijk geen elektriciteit meer. Het schiet wel op want we rijden op een asfaltweg. Ik schrijf verder aan mijn reisverslag.

Cape Cross

Om 14.00 uur rijden we Cape Cross binnen. Hier zijn heel veel zeehonden te zien. We rijden een stuk zandweg af en dan moeten er toegangskaarten gekocht worden en rijden we nog een stuk verder. Bij de zeehonden is een vlonder gemaakt waar we overheen kunnen lopen. Er zitten overal waar je kijkt zeehonden, ook onder de vlonders. Het is er heel mooi maar de zeehonden stinken en ze hebben ontzettend veel lawaai. Er liggen ook verschillende dode zeehonden tussen. Buiten het gebied waar de zeehonden liggen staan kruisen van de eerste Europeanen die hier op weg naar Indië aan land kwamen.

Zeehonden bij Cape Cross

Skeleton Coast National Park

Het is 16.00 uur als we de hekken van Skeleton Coast National Park binnenrijden. Het landschap wordt nog saaier en eentoniger en er is niemand op de weg. De weg is weer van grind. Dat schiet dus niet op. We hebben in de middle of nowhere een korte pauze. Ik heb me deze kust anders voorgesteld, want we hebben geen scheepswrak gezien. Terwijl dit deel van Namibië bekend staat om zijn scheepswrakken. Het is een compleet maanlandschap. Er is niets te zien, behalve een hele vieze achterkant van de bus. Een paar groepsleden kunnen het niet laten wat op de achterkant van de bus te schrijven. Karel schrijft uit frustratie 1991 op de bus, de weg die we eerder deze week niet konden vinden. We hebben nog 87 kilometer! te gaan tot onze lodge. Het landschap verandert langzaam en er komen duinen in het landschap.

We maken een stop en we passeren het plaatjes Torrace Bay, een gehucht met een paar huizen. In ene komen we in een nat deel terecht waar we in eenden en een meerkoet in de woestijn tegenkomen. En we zien elf gemsbokken op een rijtje staan. Het saaie landschap is over en we worden weer actief met dieren spotten. We maken opnieuw een fotostop. De foto’s die ik vandaag in het Skeleton Coast National Park maakte ziet u in het artikel foto’s die ik onderweg in Zuid-Afrika & Namibië maakte.

Gemsbokken in Skeleton Coast

Hotel in Terrace Bay

Om 18.30 uur komen we aan in onze logde in Terrace Bay. Deze lodge staat compleet in de middle of nowhere. Van alles en iedereen verlaten maar pal aan zee. We krijgen de kamers toegewezen. Deze valt mij heel erg mee. Ik heb een grote kamer met een halletje en een grote douche. Ik ga nog even naar buiten om ook daar even rond te lopen. Dit is een plek waar veel vissers komen en dat is te zien, overal staan auto’s met aan de voorkant de gemonteerde hengels.

Mijn kamer in Terrace Bay

Om 19.00 uur is het diner, de prijs is inclusief. Ja, een andere mogelijkheid is er ook niet want we zitten in de middle of nowhere en kunnen nergens heen. De drankjes moeten we wel zelf betalen. Het is een leuk restaurant met namen van gasten op de muren geschreven. Het heeft wel wat. Het menu is een vast menu: zoete aardappelsoep, mosselen, dan keuze uit steak, varkensvlees, vis of vegetarisch en als nagerecht custardpudding met amandel cake erin. Het eten is verrukkelijk maar veel. Kleine porties en kleine stukken vlees kennen ze hier niet. Het is gezellig. Ook Peter en Karel zitten bij ons aan tafel.

Mijn diner in Terrace Bay

Na het diner blijkt dat we weer een programmaverschil hebben. Karel heeft Brandberg op zijn lijst staan, wij niet. Morgen moeten we eerst maar eens zorgen dat we terug komen in de bewoonde wereld. Over dit stuk naar Terrace Bay hebben we 1,5 uur gedaan en dat moeten we morgen ook weer terugrijden. Van mij hoeft dit deel helemaal niet in het programma, wat is hier nu te zien, oké de zeehonden in Cape Cross maar daarna kun je ook terugrijden en verder het binnenland in rijden. Dit deel naar Terrace Bay voegt in mijn ogen niets toe aan dat wat je gezien zou moeten hebben in Namibië.

Als Karel gaat slapen, horen we van een groepslid dat er bij zijn organisatie in Houtbaai is geklaagd over de wijntour die we niet gemaakt hebben. Waarschijnlijk heeft de eigenaar van het wijnhuis geklaagd, want wij weten van niets. Er zijn in elk geval drie klachten bij het reisbureau en NRV neergelegd, maar niet hierover want niemand had belang bij het bezoek aan opnieuw een wijnboerderij. We lopen terug naar de kamers. Het is buiten ontzettend donker.

Als ik bij mijn kamer ben, neem ik een douche en maak ik mijn reisverslag van vandaag af. Morgen om 06.30 uur loopt de wekker weer af. Ik ga slapen. Je hoort de zee ruizen.

Het weer

Bewolktbewolkt en ± 18° C

Kaart

Meer lezen over reizen naar Zuid-Afrika & Namibië

Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Zuid-Afrika & Namibië? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden:

Bewaar op Pinterest

Op dag 15 van mijn rondreis door Zuid-Afrika en Namibië rijden we via de welwitschia's, het maanlandschap en de zeehonden in Cape Cross naar een plek aan de kust waarvan ik zo iets heb, wat doe ik hier. Alles over deze vijftiende dag van mijn reis door Zuid-Afrika & Namibië lees je hier. Lees je mee? #namibie #welwitschia #maanlandschap #capecross #reisverslag #jtravel #jtravelblog Op dag 15 van mijn rondreis door Zuid-Afrika en Namibië rijden we via de welwitschia's, het maanlandschap en de zeehonden in Cape Cross naar een plek aan de kust waarvan ik zo iets heb, wat doe ik hier. Alles over deze vijftiende dag van mijn reis door Zuid-Afrika & Namibië lees je hier. Lees je mee? #namibie #welwitschia #maanlandschap #capecross #reisverslag #jtravel #jtravelblog Op dag 15 van mijn rondreis door Zuid-Afrika en Namibië rijden we via de welwitschia's, het maanlandschap en de zeehonden in Cape Cross naar een plek aan de kust waarvan ik zo iets heb, wat doe ik hier. Alles over deze vijftiende dag van mijn reis door Zuid-Afrika & Namibië lees je hier. Lees je mee? #namibie #welwitschia #maanlandschap #capecross #reisverslag #jtravel #jtravelblog

Over JTravel

Author picture

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Ik neem u mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef u reisinspiratie en handige reistips. Gaat u mee op pad?

Deel dit artikel

Handige links

voor het plannen van uw reis

Om u mijn reistips gratis te kunnen blijven geven, kunt u mij helpen. Ik werk samen met verschillende organisaties. Als u via één van de onderstaande links iets boekt of koopt, ontvang ik een klein percentage van uw aankoopbedrag. Ik kan deze website op deze manier in de lucht houden en de kosten die ik maak voor het maken van deze website dekken en u van de gratis informatie voorzien. Het boeken via één van deze links kost u niets extra’s. Het helpt mij om met dit kleine beetje geld u te voorzien van informatie. Voor ons beiden is het een win-win situatie: ik verwijs u door naar leuke en handige reisproducten en u helpt mij, JTravel, met uw aankoop. Bij voorbaat dank. Meer handige links vindt u in het artikel Links naar andere websites.

Dit artikel bevat affiliate links. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik u in het artikel Disclaimer.

Vindt u mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat u kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites. Buy me a coffee

Deel dit artikel

Jaquelien

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.

Ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *