Dit is het reisverslag van dag 22 van mijn 22-daagse groepsrondreis met NRV naar Zuid-Afrika & Namibië. Ik houd u dag voor dag op de hoogte van mijn belevenissen tijdens deze rondreis door Zuid-Afrika en Namibië.
Inhoudsopgave
Programma voor vandaag volgens de beschrijving van NRV
Route: Aankomst Amsterdam
Omschrijving: Aankomst op de luchthaven Schiphol om 10.10 uur. Het einde van een fantastische reis door Namibië en de Noordkaap van Zuid-Afrika.
Overnachting: In mijn eigen bed.
Vlucht van Johannesburg naar Amsterdam
Dit dagverslag is het vervolg van zondag 26 oktober omdat ik 's nachts in het vliegtuig van vlucht KL592 van Johannesburg naar Amsterdam zit. De terugvlucht gaat via Zuid-Afrika, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Congo, Democratische Republiek Congo, Tsjaad, Niger, Algerije, dan de oversteek over de Middellandse zee naar Frankrijk via Marseille, Luxemburg, Brussel en eindbestemming Amsterdam. De afstand die afgelegd moet worden tussen Johannesburg en Amsterdam is bijna 9.600 km.
Rond 00.50 uur worden nootjes en iets te drinken rondgebracht. Er schijnen mensen aan boord te zitten die gisteren niet konden vliegen omdat er een blikseminslag in het toestel was. Tijdens de vlucht lees ik de krant van zaterdag jl. Als ik de krant uit heb ga ik mijn reisverslag bijwerken. Het eten wordt rondgebracht, maar dat is zo vies dat ik bijna alles laat staan. Ik waag een poging om te gaan slapen. Als ik weer naar de tijd kijk is het al bijna 05.00 uur lokale tijd. Ik slaap lekker verder.
Rond 07.00 uur ben ik weer wakker en schrijf ik verder aan mijn reisverslag. Drie kwartier later komt er leven in de brouwerij. Het ontbijt wordt voorbereid. Het ontbijt bestaat uit pannenkoeken of omeletten, schijnbaar wil iedereen pannenkoeken want daar zijn ze al heel snel doorheen, gelukkig heb ik nog wel een pannenkoekje kunnen krijgen. Ik heb er een koffie bij. Verder is er nog een broodje, fruitsalade en yoghurt.
Ik val daarna weer in slaap want het stuk tussen Dyon in Frankrijk en Zeeuwse Eilanden krijg ik niet mee. De landing wordt al ingezet als ik weer wakker word. Ik werk mijn reisverslag nog wat bij voor de landing wordt ingezet. Vanuit het vliegtuig heb ik een goed zicht op Nederland, want het is duidelijk te zien dat we over de Deltawerken, de Rotterdamse haven en langs de kust vliegen.
Aankomst in Amsterdam
De landing is op de Polderbaan. Dat wordt nog een stukje taxiën voor het toestel aan de gate staat. Om 10.10 uur landen we, maar voor we bij de gate zijn, is het bijna 10.30 uur. Het duurt vrij lang voor ik het toestel uit ben ook omdat ik een eind naar achteren zit. Ik loop vanaf gate F7 naar de paspoortcontrole. Deze paspoortcontrole geeft geen problemen. De bagage komt binnen op band 15. Dit duurt een tjdje. Ik neem afscheid van mijn groepsgenote.
Weer thuis
Ik ga met het openbaar vervoer naar huis. Als ik thuis kom, is mijn moeder er en onder het genot van een kop koffie geef ik haar de cadeautjes en vertellen we beiden wat we de afgelopen dagen beleefd hebben. Ik douche me want voel me na een hele nacht in het vliegtuig vies en verreisd. We lunchen samen en doen samen boodschappen in de supermarkt. Als we daarvan terug zijn, gaat zij naar huis.
Ik zet mijn vele foto's op de computer. Intussen zit ook de eerste was in de wasmachine, werk ik mijn e-mail bij en lees ik de krant op het internet. Ook maak ik mijn reisverslag van deze dag verder af. Om 19.00 uur maak ik mijn avondeten klaar. Ik eet vanavond een aardappelschotel.
Na het eten kijk ik televisie en val ik op de bank in slaap. Rond 22.00 uur word ik weer wakker. Ik ga naar mijn bed want ik ben vanavond heel moe.
Het weer
half bewolkt en ± 16° C
Nawoord
Ik heb nog nooit een klacht bij een reisorganisatie over de uitvoering o.i.d. ingediend. Maar de uitvoering van deze reis was zo slecht, dat ik mij genoodzaakt voelde om nu wel een klacht in te dienen bij de reisorganisatie en het reisbureau. Vanaf het begin, nog bij het reserveren van de reis ging het al fout. Daarom heb ik in het eerste weekend dat ik terug was in Nederland, mijn ongenoegen over deze reis op papier gezet en de brief per e-mail naar het reisbureau en de reisorganisatie gestuurd. Er zijn tijdens deze reis te veel dingen mis gegaan, vooral organisatorisch. Routes van de reisleider en de groep die afweken, de te rijden kilometers die niet klopten (volgens het reisprogramma zouden we ongeveer 3.800 kilometer rijden, maar in werkelijkheid hebben we 5.323 kilometer gereden), de dagindelingen en tijden die niet klopten, een hotel die absoluut niet aan de verwachting voldeed, de planning waarbij we in de weekenden in de grote steden verbleven, terwijl er geen winkel open was en er verder niet veel te doen was, lunches die slecht geregeld waren en die veel te lang duurden, omdat er vooraf niets was vastgelegd waar te lunchen (iets wat ik tijdens andere reizen wel gewend was) en we veel te lang moesten wachten op de lunch waardoor er veel kostbare tijd verloren is gegaan, excursies die door tijdgebrek geen doorgang konden vinden, de onduidelijkheid over de heenreis van de rest van de groep.
In december krijg ik het antwoord van het reisbureau en de reisorganisatie, maar dat antwoord is in mijn ogen teleurstellend met alleen excuses, we vinden het jammer enz. waardoor ik opnieuw een e-mail stuur, omdat de antwoorden niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Uiteindelijk heb ik in januari 2015 nog een brief en een financiële tegemoetkoming ontvangen, omdat er toch wel erg veel dingen mis gegaan zijn. Dat erkent de reisorganisatie nu toch ook. De route en de hotels zijn later aangepast, dit omdat ik zeer waarschijnlijk niet de enige uit deze groep ben geweest, die bij de reisorganisatie geklaagd heeft. Terrace Bay is uit de route genomen en in Kaapstad en Swakopmund wordt volgens het programma op internet in andere hotels verbleven.
Dit artikel bevat affiliate links. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik u in het artikel Disclaimer.
Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.
Bewaar op Pinterest
Reacties mogelijk gemaakt door CComment